کد مطلب:36678 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

مهمترین پیام انبیا خبر از غایت این عالم و وجود رستاخیز است











مطالبی كه خواندیم از اركان مهم دعوت همه ی انبیای الهی است و در حقیقت پیام پیامبران با آموزش این ركن مهم دینی تكمیل می گردد. البته فیلسوفان نیز درباره ی اینكه جهان غایتی دارد و این نظام بازیچه نیست،

[صفحه 219]

سخنانی گفته اند، اما تعالیم پیشوایان دین بسی بیش از اینهاست. آنها از رستاخیزی خبر داده اند كه متضمن تحول بسیار بزرگ در سراسر عالم مادی است، خورشید تاریك می شود، ستارگان متفرق می گردند، زمین، كوهها، دریاها و آسمان تغییر خواهد كرد و در این تحول عظیم و فراگیر كیهانی، آدمیان نیز سر از بالین مرگ برمی دارند و زنده می شوند.[1].

از میان این حوادث پیامبران بیش از همه بر مسئله محاسبه و مواخذه انسانها تاكید ورزیده اند و این آن چیزی است كه نظامات فلسفی نمی توانند از آن خبر دهند.

در ادامه ی این نامه حضرت امیرالمومنین (ع) به نكته مهم دیگری اشاره می كنند كه در جاهای دیگر نهج البلاغه نیز بارها از آن سخن گفته اند: و اعلم ان امامك عقبه كوودا، المخف فیها احسن حالا من المثقل و المبطی ء علیها اقبح حالا من المسرع و ان مهبطك بها لا محاله علی جنه او علی نار:

بدان كه در پیش روی تو گردنه های سختی است كه باید از آنها عبور كنی. افراد سبكبار در عبور از این گردنه های دشوار از گرانباران آسوده ترند. و كسی كه به كندی این راه را می پیماید از آن كه با شتاب می رود، وضع و حالی زشت تر و بدتر دارد. و فرود آمدن تو در این مسیر لاجرم یا بر بهشت خواهد بود یا در آتش دوزخ.

فارتد لنفسك قبل نزولك و طی ء المنزل قبل حلولك. فلیس بعد الموت مستعتب و لا الی الدنیا منصرف:

پیش از آنكه به آنجا بروی تمهیدات لازم را به عمل آور و پیش از رسیدن، خانه آتی خود را مفروش ساز كه پس از مرگ نه جای عذر خواستن است و نه راه به بازگشتن دنیا.

[صفحه 220]


صفحه 219، 220.








    1. اشاره به آیات قرآن، سوره های تكویر آیه 1 -6، انفطار آیه 1 -5، انشقاق آیه 1 -4، الحاقه آیه 17 -13، مزمل آیه 14 و 18، قیامه آیه 8 -10، مرسلات آیه 8 -10، النباء آیه 18 -20 و ابراهیم آیه 5.